بنابر گزارش یک از نشستهای گروه پژوهشی فقه و حقوق مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد)، اهتمام به اندیشۀ اجتهادی فقه جامع و تأکید بر ضرورت جریانبخشی آن در نظام ملی آموزش، تحقیقات و فناوری به منظور اهداف زیر است:
– مشارکت و همراهی شایستهتر و اقدامی و برنامهای دو نهاد ملی تولید دانش (حوزۀ دینی و نهاد ملی دانش: حوزه و دانشگاه) در ایفای مأموریت ملی دانش توسعهای ـ تمدنی؛
– تبیین علمی روششناسی (چرایی و چگونگی) نظامدهی از سر انتخابِ (اختیار خلاق) زندگی معاصر، از جمله در فرآیند تحققبخشی تمدن ایرانی – اسلامی معاصر و گذار از ورطۀ سکولاریستی حاکم بر بخش عمدهای از نظام مدیریت ملی و علوم، تحقیقات و فناوری کشور.