در ادامۀ سلسلهنشستهای گروه پژوهش علوم انسانی و بینارشتهای دربارۀ انسانشناسی دینشناخت رشد، استاد راهبر جلسه، دکتر احمد آکوچکیان، ضمن تعریف انسانشناسی رشد از منظرهای گوناگون و ازجمله قرآن کریم به بررسی ویژگیهای انسان توسعهای پرداختند. وی دراینباره گفت: در جریان انسانشناسی دینشناخت رشد، در میدان انسانشناسی توسعه درمییابیم که نقطۀ عزیمت برای تعریف توسعه و نوسازیْ خصوصیات جامعه نیست، بلکه خصوصیات افراد با لحاظ نسبت اجتماعی آنان است.
آکوچکیان برخی نمونه شاخصههای انسان توسعهای در جامعۀ توسعهیافته، که در این دانشْ متناسب با ساحات تحلیلی وجودی آدمی مورد توجه است، را اینگونه برشمرد:
1. در ساحت دانایی: «رشد دانشهای جدید» است که خود مستلزم وجود آدمهایی است که «ظرفیت» آنها برای کشف اسرار طبیعت و کاربرد این دانش در امور انسانی روزافزون باشد و نیز شاخصههای دیگری، مانند «توسعۀ مهارتها»، «آمادگی برای قبول اندیشههای نو» و «آزمون شیوههای نو»، «آمادگی برای اظهار عقیده» و «تمایل برای نگریستن به جهان همچون پدیدهای قابلاندازهگیری و محاسبه»؛
2. در ساحت خواهانی و انگیزشی: «اعتماد به نفس» و «جهتگیری برای دست به کاری زدن»، «روح خلاق»، «وجود یک حس زمانی خاص که مردم را به حال و آینده بیشاز گذشته علاقهمند میسازد»، «ایمان به علوم و تکنولوژی» و بالأخره «ایمان به عدالت برای همگان»؛
3. در ساحت اقدامی و رفتاری: «وقتشناسی»، «توجه بیشتر به طرحریزی»، «سازماندهی» و «کارایی».