12:37 قبل از ظهر
31 اردیبهشت 1403

پروژۀ «نقش معرفت‌شناسی سیستمی در سطوح تحول علوم انسانی» در دستور کار قرار گرفت.

پروژۀ «تبیین نقش معرفت‌شناسی سیستمی و تفکر سیستمی خلاق و نظام‌گرا، در تدوین الگوی راهبردی تحول علوم انسانی ـ اسلامی با تأکید بر الگوی اسلامی مدیریت راهبردی» در دستور کار مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) قرار گرفت.

سطوح راهبردی تحول علوم انسانی به‌سوی علوم ‌انسانی اسلامی، در چارچوبۀ نقشۀ جامع علم و نقشۀ جامع علمی در نظام جمهوری اسلامی، سطوح جریان پارادایمی (معرفت‌شناسی و روش‌شناسی) تا نظریه‌ای تا مدل مفهومی ـ معارفی و عملیاتی  را توضیح می‌‌دهد:

۱. بازخوانی مبانی معرفت‌‌شناختی و فلسفۀ علوم انسانی؛

۲. بازخوانی مبانی معرفت تجریدی و جریان آن در سطوح گزاره‌ها و استنباطات مولد علوم‌ انسانی؛

۳. نسبت استنادی گزاره‌های اعتباری با الگوی ارزشی ـ هنجاری وضعیت مطلوب؛

۴. شکل‌گیری مطالعات راهبردی برآمده از علوم انسانی در راستای فلسفۀ هنجارین؛

۵. پردازش مدل مفهومی سامانۀ کلان علوم انسانی ـ الگوی پیشرفت در راستای نقشۀ جامع علم ـ نقشۀ جامع علمی؛

۶. پردازش الگوی راهبردی تحول علوم انسانی در راستای دو نقشۀ جامع علم و علمی؛

۷. نظریه‌‌شناسی منظومۀ فکری مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در حوزۀ تحول علوم انسانی اسلامی در سطح راهبردی.