8:51 قبل از ظهر
31 اردیبهشت 1403

چالش‌های پیش روی حوزۀ اندیشه‌ای هنر در جهان معاصر

گروه پژوهش گفتمان و هنر در یکی از پروژه‌های خود، ضمن بررسی خاستگاه معرفت‌شناختی حکمت هنر، به چالش‌های پیش روی  حوزۀ اندیشه‌ای هنر در جهان معاصر پرداخت.

جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد آکوچکیان، استاد راهبر این پروژه، در این باره گفت: حوزۀ اندیشه‌ای هنر در جهان معاصر، با چالش‌های چندی روبه‌روست. در بیرونی‌‌ترین لایه و عینی‌ترین سطح مقولۀ هنر و در حوزۀ تحقیق و توسعۀ هنر با چالش در حوزۀ سیاست‌گذاری و نظام برنامه‌ریزی عرصۀ هنر، عدم تحلیل عینی واقعیت‌های موجود، ناكارآمدی‌ها و نارسایی‌ها روبه‌رو هستیم و نیز پرداخت نظام مطلوب هنر، به‌ویژه در حوزۀ هنجارشناسی. در این راستا، نظام آموزش عالی هنر، به دلیل ضعف ساختاری و درونی خویش، توانایی چندانی برای مضمون‌دهی ‌و بنیان‌سازی مدیریت راهبردی چالش‌های توسعه‌ای هنر را ندارد. نسبت فكر دینی و آموزه‌های دینی در این عرصه، به روشنی بایسته‌ای نگراییده و گفتمان دین‌شناختی تغییر در عرصۀ هنر، در این مجال، جریان كارگشای كمتری داشته است و همچنان وابسته به اتفاقات نقطه‌ای و وابسته به بروز و افول چهره‌هاست.

ایشان دربارۀ خاستگاه معرفت‌شناختی حکمت هنر نیز چنین بیان داشت: خاستگاه معرفت‌شناختی حکمت هنر، در حکمت دین‌شناخت رشد ـ توسعه و به‌تعبیری، در اندیشۀ دین‌شناخت پیشرفت، به سامان می‌آید. می‌توان با تحلیل کاستی‌های معرفت‌شناخت اندیشۀ رایج هنر، به ضرورت این خاستگاه بنیادین رسید. یک بهرۀ برجستۀ تنقیح مبانی پارادایمی الگوی درون‌زای پیشرفت، برآمدگی این ضرورت است.