3:15 قبل از ظهر
16 اردیبهشت 1403

در گذار درون‌زای توسعه

پروژۀ «در گذار درون‌زای توسعه» در راستای اجرایی‌سازی یکی از مأموریت‌های انجمن علمی هم‌اندیشی پیشرفت، در دستور کار گروه پژوهش تحقیق و توسعه و مطالعات راهبردی قرار گرفته است.

این اثر با تحلیل از طرح مسئلۀ مرکزی پیشرفت ایران آغاز می‌شود و چشم‌اندازی از این دورۀ گذار را به دست می‌دهد. دربارۀ جریان انقلاب اسلامی، مطالعۀ تاریخی و آینده‌نگار بایسته‌ای انجام نشده است و بیشتر، توضیح و بازخوانی صورت گرفته یا مفاهیم گفته‌شدۀ بعد از انقلاب اسلامی (مانند ولایت، حکومت، جمهوریت و…) بازتولید شده است. دربارۀ توسعه نیز بر همین منوال، همچنان مطالعۀ تاریخی تفصیلی‌ای بر مدار تاریخ فکر پیشرفت انجام نپذیرفته است.

تاریخیت جهان ایرانی به دورۀ گذار پساتوسعه‌ای خویش وارد می‌شود. گزارش معرفت‌شناخت ـ جامعه‌شناخت وضعیت تاریخی پیش روی جهان ایرانی، در این اثر پیش روست.

چشم‌‌انداز «آینده‌نگار» اینک رویکردی است که به‌ناگزیر باید در تحلیل وضعیت موجود جامعۀ هدف به کار بسته شود. در این چشم‌انداز آینده‌نگار، چاره‌اندیشی تغییر و تحول در پیوست با تاریخیت پیش‌تر یادشده، با مقولۀ تفکر ـ مدیریت استراتژیک عجین شده است و با عبرت و عبور از گذشته و نگاشت آینده، تدوین سناریوهای ممکن توسعه‌ای در جهان پیش روی ایرانی را در دستور خویش دارد. این پروژه، عبرت و عبوری از وضعیت موجود تاریخی کشور به قصد گذاری درون‌زا است.