4:51 قبل از ظهر
20 اردیبهشت 1403

ایدۀ ‌مهندسی سبک زندگی سالم در الگوی پیشرفت

به گزارش گروه سبک زندگی مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد)، طراحی رشتۀ مهندسی سبک زندگی سالم عنوان پروژه‌ای است که به راهبری دکتر احمد آکوچکیان، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) و به سفارش دانشگاه علوم پزشکی همدان در دستور کار این گروه پژوهشی قرار گرفته است.

احمد آکوچکیان «برترین چشم‌انداز نظریه‌ای ـ اقدامی به نظام ملی سلامت با تأکید بر مقولۀ دین و سلامت چیست؟» را سؤال محوری این نشست دانست و گفت: نظام ملی و الگوی دانشی سلامت بر بنیان اندیشه و الگوی پیشرفت بازتحلیل می‌گردد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) اذعان کرد: در همۀ حوزه‌های تولید دانش و از جملۀ حوزۀ دانش سلامت، به‌منظور بسامان‌آوری مدیریت اندیشه و دانش دین‌شناختی پیشرفت معاصر بایستی به دو مأموریت راهبردی توجه کرد:

1. بسامان‌آوری نظام تولید دانش دین‌شناختی رشدنگر و توسعه‌نگر (رشد برنامه‌مند) که برای دستیابی به آن باید به یک نقشۀ جامع و الگوی تولید اندیشه و دانش دین‌شناختی پیشرفتِ رشد ـ توسعه‌نگر با نظر به محوریت نظام ملی سلامت و سبک زندگی پرداخت؛

2. بسامان‌آوری نظام تحقیق و توسعه، حاکمیت، جمهوریت و مدنیت (دولت ـ ملت) و پیشرفت دانش دین‌بنیان با نظر به محوریت نظام ملی سلامت و سبک زندگی؛ چراکه حیات و تحقق حقانیت اصل نظام، در گروی پردازش این سامانۀ هماهنگ و نظام‌واره است.

استاد راهبر پروژه در پایان نشست گفت: سهم نسبت «نقشۀ جامع علم» و «نقشۀ جامع علمی» در سامان‌بخشی نظریۀ جمهوری اسلامی در ذیل اندیشه و الگوی پیشرفت دانش‌بنیان معلوم می‌گردد. این دو نقشه، مستند به یک نگاشت مسیر جامع، دو سطح دانشی و توسعه‌ای دکترین پیشرفت را در نظام جمهوری اسلامی ایران رقم می‌زنند که در افق میان‌مدت، مستند پردازش سند چشم‌انداز بیست‌‌سالۀ توسعۀ کشور هستند و بایستی با نظر به محوریت نظام ملی سلامت و سبک زندگی طراحی شوند.