چکیده
فقه اجتماعی رسانه، یک دانش بینرشتهای علوم اجتماعی و گرایشهای تخصصی دانش فقه محسوب میشود و از زمره دانشهای نوبنیادی است که در منظومۀ اندیشه و دانش دینشناخت پیشرفت، بهمنظور پردازش اندیشه، نظریه و گفتمان اسلامی ـ ایرانی رشد ـ توسعه موردنیاز است. زایش درونزای دانشها و گرایشهای دانشی همۀ حوزههای علوم و از جمله حوزۀ علوم اجتماعی، وامدار مهیاداری یک اندیشۀ مبنای معرفتشناختی، قلمروی موضوعی مشخص، بههمراه برآمدن نوبهنوشوندۀ پرسشها و سؤالات راهبردی، انبانۀ دانشی مشخص در پاسخدهی به این پرسشها و سؤالات و هدف معینی خودآگاه پیشروی آن تکاپوی دانشی و خاص آن حوزۀ دانشی و نیز و البته روششناسی معین توانمند راهبری جریان تفکر در پرسشها و سؤالات یادشده، رو بهسمت هدف برگزیده و ارائۀ پاسخ به آنها تا مرحلۀ تولید اطلاعات دانشی تازهای که بتواند بهگونهای نظامواره، در بستۀ دانشی موجود آن حوزۀ معرفتی، جایگاه خودویژۀ خود را، در مرز مقایسهای معین با دیگر مکاتب دانشی داشته باشد. آموزههای دینشناخت پیشرفت (رشد ـ توسعه)، با توجه به اهمیت مباحث جامعهشناسی و علوم اجتماعی، نقش تأثیرگذار اهداف آن در جامعه، مستند به پنج اصل یادشده، با لحاظ قابلیت مقایسهای آن با نظریات بیرونوحیانی علوم اجتماعی، میتوانند در عرصههای تخصصی علوم یادشده، جریان خودویژۀ خویش را داشته باشند. یکی از این عرصههای دانشی، در حوزۀ جامعهشناسی ارتباطات، فقه اجتماعی رسانه است.
۱. اندیشۀ مبنای معرفتشناختی: برای مجموعۀ علوم دینشناختی انسانی و از جمله علوم اجتماعی، اندیشۀ معطوف به تغییر یا اندیشۀ دینشناخت پیشرفت است که وجه علمالاجتماعی آن در حوزۀ علوم اجتماعی موردنظر است؛
۲. قلمروی موضوعی این عرصۀ دانشی: عملکرد و رفتار رسانه، در برانگیختن یا فروکاستن جریانها، وقایع اجتماعی و شکلگیری فرهنگ جامعه است، از همین رو باید به پاسخ این سؤال دست یافت که دانش ولایتمند مدیریت رفتار رسانهای در عرصۀ اجتماع، در بیان اصول اساسی و کلی این فرآیند، کدام دانش است؟ از جمله اصول اساسی راهبری این فرآیند کدام است؟؛
۳. دانش فقه: بهعنوان مجموعۀ دانشی بیانکنندۀ بایدها و نبایدها، انبانۀ دانشی مشخص در پاسخدهی به این پرسشها و سؤالات و ارائهدهندۀ الگو مدیریت هنجارین اجتماعی رسانه است؛
۴. هدف معین خودآگاه و پیشروی این تکاپوی دانشی و خاص این حوزه دانشی: ارائۀ الگوی مدیریت فقهبنیان رسانه در وجه اجتماعی عملکرد رسانه است؛ البته مبتنی بر مبانی نظری مشخص ـ که دربردارندۀ حوزههایی از جمله معرفتشناسی، هستیشناسی، انسانشناسی و… است ـ چراکه بدون گذراندن سطح مبانی نظری و سامانۀ احکام اجتماعی رسانه (الگوی مطلوب مدیریت اجتماعی رسانه)، نمیتوان به سطح مدیریت اجتماعی رسانه دست یافت؛
۵. نیز و البته روششناسی معین توانمند راهبری جریان تفکر در پرسشها و سؤالات یادشده، در بنیان این روششناسی، عقلانیت جامع و وحی و در برآیند آن دو، سنت آلالبیت (ع)، مرز فارق مرسوم علوم دروندینی و بیروندینی را شکسته و با لحاظ هندسۀ عقل در معرفت دینی و با بهرهجستن از آموزههای عقلانی بیرونوحیانی، متکی بر روششناسی استنباط رشد ـ توسعهنگر (تفقه در دین) و… . در واقع باید گفت که روششناسی مکتب فقهی قرآنی و نبوی ـ علوی از جمله در حوزۀ رسانه، نیازمند روششناسی منطق استنباط، روششناسی منطق سیستمی، روششناسی مدیریت راهبردی و روششناسی پژوهش موضوعی رسانه است.
فقه اجتماعی رسانه بهتدریج در تکاپوی جایگیری شایسته در منظومۀ «فقه پیشرفت» است.
کلیدواژگان: مدیریت رسانه، تفقه در دین، فقه رسانه، اندیشۀ پیشرفت، فقه پیشرفت، فقه اجتماعی رسانه.
نویسندگان: احمد آکوچکیان و زهرا نجفی.
منبع: کنفرانس ملی جامعهشناسی و علوم اجتماعی، ۱۳۹۳.