رویکرد پیشرفتپژوهی قرآنشناخت «پیشرفت حکمتبنیان» و نیز «مدیریت و اقتدار عدالت گرا» در سورۀ حدید، در راستای پردازش «الگوی جامع هدایت انبیایی به رشد»، پیش نهاده میشود تا ضمن تحلیل روشمند سامان عمومی نظریۀ جامع وحیانی پیشرفت در این سوره، یک نمونۀ کارگاهی «روششناسی پژوهش مسئلهمحور تفسیری» در شاکلۀ «روششناسی پژوهش پیشرفتنگر در الگوی ترتیبی ـ نظاموارهای» پیشنهاد شود. بر مبنای این مدل کلاننگر مفهومی میتوان به پردازش الگوهای رشد در عرصههای تخصصی تا راهبردهای عملیاتی مشخص برای تحقق آرمانهای رشدنگر قرآنی، از جمله عدالت و قسط قرآنی در مدنیت و عرصههای تخصصی مدیریت پیشرفت و نظام ولایت فقه در دین (دانش جامعنگر پیشرفت) در جامعۀ هدف رهسپار شد.
سورۀ حدید یکی از جامعترین سورههای قرآنی در گزارش الگوی جامع راهبری تغییر و الگوی مبنای مدیریت فرآیند پیشرفت در قرائت پیشنهادی آیین الهی رشد جامعنگر قابل جریان در یک الگوی درونزای تحقیق و توسعه بهشمار میآید. این سوره، چکیدۀ مکتب رشدشناخت قرآن کریم و چکیدۀ تمامیت پیام پیامبران و سنت زیست انبیایی و یک الگوی سامانیافته در راهبری تجربههای زیست انسانی با آیین اصیل انبیایی است که فراگیر اصول راهبردی مدیریت عینی حیات فردی و اجتماعی است و در متن تجربۀ باطنی آدمی جایگیر است و بهمثابۀ ذکر و یادکردی از این الگوی راهبری برای تلطیف عقلانیت و جهتبخشی و فرآوری عقل بصیر مضمونبخش و معرفتآفرین ادب عاشقی و سلوک انگیزشی سالک این مرام، در مرزی معین با دیگر مکتبهای مدیریت تغییر بهشمار میرود. سورۀ حدید، سورۀ اندیشۀ مبنای نظریۀ مدنیت و جمهوریت اسلامی است.