دکتر احمد آکوچکیان، استاد راهبر گروه پژوهشی تحقیق و توسعه و مطالعات راهبردی و گروه پژوهشی مبانی نظری و مطالعات مبنا، در جمع همپژوهان این دو گروه پژوهشی «سامان معرفتشناخت اندیشۀ رشد» را تحلیل و تبیین کرد. وی دراینباره گفت: یک الگوی جامع اندیشۀ رشد، دارای مبانی نظری معینی در فصل هستی (مانند خداشناسی)، جهان (مانند طبیعتشناسی، انسانشناسی، زیباشناسی)، فلسفههای مضاف (چونان فلسفۀ سیاسی، فلسفۀ تاریخ) و حوزههای علوم تجربهپذیر انسانی (مانند روانشناسی و جامعهشناسی) است. «نظام جامع ادراکی رشد» یا «تفقه در دین» در فصل مبانی اندیشهای خویش هم از سویی بایستی همۀ حوزههای معرفتی ناظر به فرایند رشد را داشته باشد و هم از سویی دیگر این حوزهها در نسبت سیستمی و نظامواره با یکدیگر باید بتوانند آرمان رشد و هدایت بهسوی آن را درضمن نظامهای مطلوب توضیح دهند و نشانگر باشند و از دیگر سو، حوزههای یادشدۀ شناختیْ بایستی دانشِ بنیانِ مدیریت تحقیق و توسعۀ جامعنگر را به دست دهند.
بدینسان اصول مبانی نظری اندیشۀ جامعنگر دینشناخت رشد بههمراه بنیان معرفتشناختی آن هویدا میگردد.