12:33 قبل از ظهر
7 دی 1403

از نقشۀ جامع علمی تا نظام آموزش عالی هنر

احمد آکوچکیان نویسندۀ کتاب از نقشۀ جامع علمی تا نظام آموزش عالی هنر کوشیده است تا در این اثر با بنا گذاشتن یک «بنیان معرفت‌شناختیْ» نگاشت راهبردی‌ای از شیوۀ شکل‌دهی به مدرنیتۀ ایرانی در عرصۀ حوزه‌های تولید دانش و به‌طور گزینشی، در نرم‌ترین حوزۀ علوم انسانی یعنی نظام آموزش عالی هنر ارائه کند.

در این کتاب، خواننده به کمک یک سامانۀ روش‌شناختی شامل روش‌شناسی برخورد سیستمی، روش‌شناسی مطالعات راهبردی و روش‌شناسی استنباط (علم اصول)، در یک الگوی جامع تحقیق و توسعه با نظریۀ مبنای نگارنده در سامان‌بخشی یک الگوی راهبردی تحول علم و فناوری تا عرصۀ نهاد اندیشه و آفرینش هنر آشنا می‌شود. نویسنده جنبش پیش‌روی معرفت‌شناختی در عرصۀ دانش دینی و دانش ایرانی «گفتمان توسعۀ تفقه در دین محور» را به‌مثابۀ خاستگاه گذار به نقشۀ جامع علمی کشور پیش‌روی می‌گذارد. الگوی مزبور ازجمله بستر شکل‌گیری سند تحول راهبردی نظام آموزش عالی هنر از سازمان کلان مدیریت یک نهاد دانشگاه هنر تا بازخوانی نظام آموزش و تا نظام تحقیقات و فرهنگ دانشگاه و تا نظام دانشکده‌ای آن است.

اثر پیش‌رو در دو بخش زیر به‌همراه هفت فصل در سال 1388 انتشار یافته است:

1. تمدن تازۀ ایرانی در آستانۀ نظام درون‌زای دانش توسعه‌ای؛

2. نظام مأموریت یک نهاد ملی تولید دانش و آفرینش هنر.