11:39 قبل از ظهر
16 اردیبهشت 1403

مسئلۀ اقتدار توسعه‌ای (کارکرد برای پیشرفت) علوم انسانی

علوم انسانی، عرصۀ پیوست نظام معارف تجریدی و تجزیه‌پذیر انسانی و مولد اندیشه و دانش کاربردی سامان‌بخش در هویت توسعه‌ای هر ملت است. در حقیقت، ماهیت و کارکرد این علوم، ماهیت و سطح اقتدار توسعه‌ای آن ملت را نشان می‌دهد. ایدۀ «اقتدار توسعه‌ای علوم انسانی» در ساحتی فراتر از مقولاتی چون کارکردداری، کاربردسازی و تجاری‌سازی علوم انسانی، اینک در جهان معاصر ایرانی در حال سر برآوردن است و جایگاه معین خویش را در فرآیندی از چیستی معرفت‌شناخت، چیستی فرهنگی، چیستی برنامه‌ای تا چیستی پایشی یافته است. این ایده با فرآوری تدریجی حیثیت معرف‌شناخت علوم انسانی محض و علوم انسانی دین‌شناخت در جهان معاصر ایرانی ـ اسلامی، در حال رخ‌نمود است. ایدۀ یادشده، افزون بر بهره‌وری هردم افزون‌تر در علوم مزبور، با بلوغ ظرفیت عقلانی و روشمند توسعه‌ای و توسعه‌آفرین پیشرفت‌شناخت، نسبت‌داری روشمندتر با عقلانیت دین‌شناخت و دادوستد کارگشاتر با دستاوردهای نوبه‌نوشوندۀ دانش و مدیریت بشری همراه است. همچنین راهبرندگی بیشتری را در درون‌زایی تحول، در سطوح مدنی و تمدنی فرآوری می‌کند. در این راستا این اثر، در گفتگویی هم‌افزا، میزبان شفاهی و مکتوب اساتید و اندیشمندان، جنابان دکتر نعمت‌الله فاضلی، دکتر تقی آزاد ارمکی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حمید پارسانیا، دکتر علی‌نقی مشایخی، دکتر محسن شریفی، دکتر حسن بنیانیان، دکتر محسن رنانی، دکتر احمد آکوچکیان، دکتر بیژن عبدالکریمی، دکتر علی‌اصغر پورعزت، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مسعود آذربایجانی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محسن الویری و دکتر حسن بنیانیان بوده است.